Saturday, January 27, 2007

Мисли върху глобализацията, технологизацията и детерминизацията

Откъде да започна...Ето ви едно възможно начало: голяма част от приятелите ми силно се дразнят, когато кажат нещо неправилно и аз реша да ги поправя. "Какъв е проблемът?" - питат те - "Нали разбираш какво искам да кажа?". Каква е разликата между това да кажеш несъществуващата дума "междувпрочем" и да употребиш рядко използваното съчетание "между прочем"? Нали и в двата случая човек ще бъде разбран по един и същи начин. В такива моменти обикновено съм обявяван за заядлив, педантичен, дребнав и пр.
А самият факт, че ми задават подобен въпрос подсказва какъв е проблемът. Ако човек не държи на нещо, то няма стойност за него. Ако езикът е само средство за изразяване на някакви общи състояния и идеи, то тогава проблем наистина няма. Но езикът е също така част от културното ни наследство.
Има езици в света, които изчезват, защото хората, които ги говорят са твърде малко, а младите нямат желание да учат един мъртъв език. Защо?
Заради глобализацията. Какво представлява глобализацията в позитивната си светлина - социално-икономическа рамка за отваряне на възможност за безпрепятствена комуникация с огромен брой хора от други етноси и географски локации, осигуряване на достъп до огромен ресурс от познание и културни наследства, подобряване на услугите и улесняване обмена на опит. (Доста тежък изказ имам на моменти, но явно си върви с преводаческата професия.)
Каква е сянката на глобализацията? Изкореняването на местните култури, изглаждането на "различността", нормализирането на общностите. Подобно уеднаквяване и създаване на обща мета-култура не може да доведе до нищо добро в един продължителен план.
Трагедията на съвременното общество е, че то се концентрира върху задоволяването на потребностите на индивидите, които го съставляват, и създаването на нови "потребности"в икономически обоснована рационалност. С две думи - изместване на фокуса на съзнанието към други проблеми. Но заменянето на един проблем с друг не е решение на проблем и не би могло да бъде - освен в някакъв много краткосрочен план.
Обградете се с каквато техника искате, с каквато храна поискате, облечете се с каквито дрехи поискате - това няма да ви помогне да се чувствате по-щастливи. По-добре оборудвани, по-добре облечени, по-заситени, по-разглезени - със сигурност.
Аз не вярвам в технологиите, не вярвам в науката, не вярвам в способността на хората да взимат правилни решения. Много пъти сме спорили с приятели по въпроса - какво са донесли технологиите? По-добър стандарт на живот, ще кажете без да се замисляте. Топлата вода безспорно е нещо, което голяма част от нашите предци не са познавали. Самолетите ни позволяват да преминаваме огромни разстояния за броени часове. Телефоните и интернет комуникациите ни позволяват да общуваме с хора, които са в другия край на света. Този блог най-малкото ми дава възможност да споделя мнението си с много повече хора, отколкото познавам. Все предимства, все подобрения.
Тук е разминаването във вижданията ни: според мен всички тези неща правят живота ни по-удобен, но не и по-добър.
Изобщо, когато се говори за качество на живота, не съществува начин то да се измери количествено. Животът на всеки човек е уникален, вижданията му са уникални, истината, която търси е уникална. Аз не мога да сравнявам несравними неща. Не се и опитвам. Но някои хора го правят от една страна, защото мислят повърхностно и не се задълбочават в темата - те спорят заради самия спор - за тях това е отдих, начин да избягат от смазващата повторяемост на всекидневието - от друга страна, защото повтарят машинално вече чути неща - силата на пропагандата е именно в това - да насади мнения и виждания, които да приемем за верни без да се замисляме.
И така защо не вярвам в технологиите - те са нож с две остриета - от една страна са полезни, от друга обаче, изискват да се обвържем с тях. Правят ни зависими. Изкривяват "потребностите" ни.
Защо не вярвам в науката - защото науката няма и не може да има морални ангажименти - атомната бомба е от по-красноречивите доказателства за това.
Защо не вярвам в способността на хората да взимат правилни решения - защото е по-лесно и по-доходно да се взимат неправилни.
Аз вярвам в изключенията, в различията, в странностите - защото те са някакъв ориентир за възможностите, които не са подчинени на чисто рационалното мислене. Рационалното може да управлява, но то няма силите да създава и да вдъхновява.
Едно мъртво общество струва по-малко от един жив индивид.
И за да не излезе, че се опитвам да убедя някого в правотата на възгледите си ще цитирам една китайска поговорка:
"Истината има много лица".
Винаги, когато мислите върху нещо се опитвайте да видите не само другата страна, но другите страни, защото най-вероятно има повече от една.
И както е казал Буда (става въпрос за Сидхарта Гаутама, защото докато в западното съзнание понякога неправилно битува идеята, че Буда е само един, то това далеч не е така - Буда е състояние на върховно просветление, което е било достигано от различни други личности):
"Believe nothing, no matter where you read it, or who said it, no matter if I have said it, unless it agrees with your own reason and your own common sense. "

13 comments:

Dimitri said...

Изключенията и различията ли са това, което те прави щастлив?

Vrellum said...

Само щастието може да ни прави щастливи!

Dimitri said...

И само смъртта може да ни убие.
До тук ли стига задълбочаването ти в темата?

Vrellum said...

Готови отговори няма - всеки трябва сам да ги открие за себе си. Да, за мен изключенията и различията са по-важни от правилата и конфромизма. Свободата е по-важна от сигурността. Един живот е не по-малко ценен от двеста хиляди живота.
Никога няма да ме убедят например, че една болница трябва да е печеливша индустрия. Има неща, които просто не са редни - рационално обосновани са, но не са редни. Хората не са парчета месо, които можеш да купуваш, продаваш и употребяваш...

Dimitri said...

"Има неща, които просто не са редни.."

Така е. Защо не определиш кои са тези неща, за да получиш готовите отговори?
Или мислиш, че те са различни за всеки човек?

Vrellum said...

"Защо не определиш кои са тези неща, за да получиш готовите отговори?"
Пак се опитваш да рационализираш. Но добре - първо има общочовешки нередни неща, те са свързани със злоупотребата над свободата на отделния човек и прекомерната му експлоатация. Но също така има вътрешнокултурни нередни неща - забрани, табута, наложени от самата общност.
Нашият светоглед винаги е продукт на възпитанието (а оттук и на културната общност, която ни обкръжава) и на собственото ни мислене. Така, че да макар и сходни вижданията ни за нередните неща са различни - типичен пример е въпросът за абортите. Коя от двете позиции е правилна? Или е нередно да се опитваме да обявим едната позиция за правилна?

Dimitri said...

А ако културната общност нарушава свободата на отделния човек? Тогава това редно ли е или нередно?

Vrellum said...

"А ако културната общност нарушава свободата на отделния човек? Тогава това редно ли е или нередно?"
Всяка общност ограничава свободата на отделния човек. А дали е редно е въпрос, на който само човекът, принадлежащ към тази общност има право да отговори. По принцип, всяко културно наследство обременява индивида с определена гледна точка - но това е необходимо до мига, в който този индивид е готов да напусне тази културна рамка. Всяка сигурност е временно убежище, необходимо само, докато станем готови да приемем свободата си.

Dimitri said...

Има ли неща, които не зависят от нечие мнение, или гледна точка?

Dimitri said...

И по-към темата:

"...А самият факт, че ми задават подобен въпрос подсказва какъв е проблемът. Ако човек не държи на нещо, то няма стойност за него. Ако езикът е само средство за изразяване на някакви общи състояния и идеи, то тогава проблем наистина няма. Но езикът е също така част от културното ни наследство."
...
"По принцип, всяко културно наследство обременява индивида с определена гледна точка - но това е необходимо до мига, в който този индивид е готов да напусне тази културна рамка."

Ако необходимостта от тази рамка на културното наследство, както казваш, е условна, тогава какъв е проблемът, с който започна?

Vrellum said...

"Има ли неща, които не зависят от нечие мнение, или гледна точка?"
Да.
"Ако необходимостта от тази рамка на културното наследство, както казваш, е условна, тогава какъв е проблемът, с който започна?"
Очевидно условен. Но понеже, не ми харесва такъв отговор, а подозирам няма да удовлетвори и теб ще опитам така: подобна рамка е необходима за обществото, и за индивида до определен стадий в развитието му - съхраняването й следователно е задължение на всички членове на това общество.

Dimitri said...

Защо е задължение? Защото един живот е "по-малко ценен от двеста хиляди живота" (или цялото общество)?
Каква друга причина има един индивид да бъде задължен в полза на обществото?

Vrellum said...

Човек дължи само това, което смята че дължи.
Стига толкова коментари...